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Univ.-Prof. Dr. Stephan Laqué

Institute:

Subject:

Literaturwissenschaft

Professor

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(030) 838-4652 04

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Vita


Studium der Anglistik und Romanistik an den Universitäten Heidelberg, Edinburgh und Cambridge (King’s College). Promotion als Stipendiat der Landesgraduiertenförderung Baden-Württemberg an der Universität Heidelberg (2002). Wissenschaftlicher Assistent und akademischer Oberrat auf Zeit an der LMU München. Habilitation an der LMU (2009). Seit 2015 Professor (W2) für Englische Literaturwissenschaft an der Freien Universität Berlin.

 

Arbeitsschwerpunkte

 

- Literatur und Kultur der Frühen Neuzeit, des Modernismus und der Postmoderne

- Literaturtheorie, Postcolonial Studies, Cultural Studies

 

Aktuelle Forschungsvorhaben

 

Buchprojekte zu „Shakespeare’s Teachers“ und zu „High Culture: Alterity in Mountain Literature“

 

Bücher

–        Hermetik und Dekonstruktion: Die Erfahrung von Transzendenz in Shakespeares Hamlet. Heidelberg (Winter), 2005.

rezensiert in: ShJb Bd. 143 (2007); Anglia Bd. 125, 1 (2007); Archiv Bd. 244 (2007)

–        “The Metaphysics of Isolation: Delimitation, Knowledge and Identity in 20th Century Literature”, forthcoming.

 

Herausgaben

–          mit Enno Ruge (Hgs.), Realigning Renaissance Culture: Intrusion and Adjustment on the Early Modern Stage. Trier (WVT), 2004.

–          mit Andreas Höfele, Enno Ruge, Gabriela Schmidt (Hgs.), Representing Religious Pluralization in Early Modern Europe. Münster (LIT Verlag), 2007.

–          mit Andreas Höfele (Hgs.), Humankinds: The Renaissance and Its Anthropologies. Berlin (de Gruyter), 2011.

–          mit Bettina Bocker, Daniella Jancso, Enno Ruge, Gabriela Schmidt (Hgs.), Acts of Crime: Lawlessness on the Early Modern Stage. Würzburg (Königshausen & Neumann), 2015.

–          mit Lena Steveker: Herausgeber der Bücherschau des Shakespeare Jahrbuch.

 

Aufsätze

–        “The intrusion of infinity”, in: Stephan Laqué, Enno Ruge (Hgs.), Realigning Renaissance Culture: Intrusion and Adjustment on the Early Modern Stage. Trier (WVT), 2004, 87-103.

–          mit Enno Ruge, “By way of introduction: Realigning Macbeth”, in: Stephan Laqué, Enno Ruge (Hgs.), Realigning Renaissance Culture: Intrusion and Adjustment on the Early Modern Stage. Trier (WVT), 2004, 1-14.

–          Artikel “Martin Amis”, “Iain Banks”, “Howard Barker” in Gero von Wilpert (Hg.), Lexikon der Weltliteratur: Fremdsprachige Autoren. Stuttgart (Kröner), 2004.

–          “’Lawful as eating’ – Mythos und Regeneration in The Winter’s Tale”, Shakespeare Jahrbuch, 142 (2006), 60-77.

–          “Führung und Freiheit in der Divina Commedia”, Deutsches Dante-Jahrbuch, 81 (2006), 71-93.

–          “Shakespeare and Philosophy: Timon of Athens, Humanist Anthropology and the Return of the Poets” in: Shaul Bassi, Roberta Cimarosti (Hgs.), Paper Bullets of the Brain. Experiments with Shakespeare. Venedig (Libreria Editrice Cafoscarina), 2006, 67-82.

–          “The force of attraction in A Midsummer Night’s Dream” in: Jarmila Mildorf, Hans Ulrich Seeber, Martin Windisch (Hgs.), Magic, Science, Technology and Literature. Kultur und Technik Bd.3. Münster (Lit Verlag), 2006, 57-70.

–          “’Appealing – significant – under a cloud’: Lord Jim zwischen Romantik und Moderne” in: Cordula Lemke, Claus Zittel (Hgs.), Joseph Conrad (1857-1924). Memoria Bd. 8, Berlin (Weidler Buchverlag), 2007, 97-115.

–          mit Andreas Höfele, “Introduction”, in: Andreas Höfele, Stephan Laqué, Enno Ruge, Gabriela Schmidt (Hgs.), Representing Religious Pluralization in Early Modern Europe. Münster (LIT Verlag), 2007, 1-11.

–          “’A deconstructed shrine’: Locating absence and relocating identity in Rodinsky’s Room” in: Lars Eckstein, Barbara Korte, Christof Reinfandt (Hgs.), Multi-Ethnic Britain 2000+. Amsterdam (Rodopi), 2008, 369-382.

–          “Reading, Death and Postmodern Responsibility in Martin Amis’s Money” in: Daniel Jernigan, Neil Murphy, Brendan Quigley and Tamara Wagner (Hgs.), Literature and Ethics: Questions of Responsibility in Literary Studies. Amherst NY (Cambria Press), 2009, 305-325.

–        “The Hybridity of the Tourist: Nirpal Singh Dhaliwal's Tourism” in: Héliane Ventura, Didier Lasalle, Karin Fischer (Hgs.), Hybridation, Multiculturalisme, Post-colonialisme, Orléans (Presses Universitaires d’Orléans), 2009, 125-136.

–          Artikel “Flann O’Brien, At Swim-Two-Birds”, “Liam O’Flaherty, Famine” in: Heinz Ludwig Arnold (Hg.), Kindlers Literatur Lexikon. Stuttgart (Metzler), 2009.

–        “The Moveable Frontier: John Ford and Howard Hawks at Home and in Africa” in: Rainer Emig, Oliver Lindner (Hgs.), Commodifying (Post-) Colonialism: Cross/Cultures, ASNEL Papers. Amsterdam and New York (Rodopi), 2010, 179-193.

–        mit Andreas Höfele, “Introduction” in: Andreas Höfele, Stephan Laqué (Hgs.), Humankinds: The Renaissance and Its Anthropologies. Berlin (de Gruyter), 2011.

–        “Die Möglichkeit des Unmöglichen: Samuel Becketts entgrenzte Welt in Waiting for Godot”, Poetica, 43 (2011), 307-334.

–        “Shakespeare’s History Plays: Richard III and Henry V” in: Ansgar Nünning, Birgit Neumann, Sibylle Baumbach (Hgs.), A History of British Drama: Genres – Developments – Interpretations. Trier (WVT), 2011, 67-80.

–        “’Any Thug Can Kill’ James Bond’s Education and the Question of Evil” in: Joachim Frenk, Christian Krug (Hgs.), The Cultures of James Bond. Trier (WVT), 2011, 129-141.

–        “Not Passion’s Slave: Hamlet, Descartes and the Passions” in: Brian Cummings, Freya Sierhuis (Hgs.), Passion and Subjectivity. London (Ashgate), 2013, 267-280.

–        “Cynicism and the Fringes of the Human: Mike Leigh’s Naked” in: Barbara Korte (Hg.), Narrating Precarious Lives. Heidelberg (Winter), 2014, 87-96.

–        “Leaving Wittenberg: Faustus, Hamlet, and Early Modern Education” in: Silvia Mergenthal, Reingard M. Nischik, Proceedings: Anglistentag 2013 Konstanz. Trier (WVT), 2014, 159-170.

–        “Shakespeare’s Literature of Exhaustion”, Shakespeare Survey, 67, 2014, 235-243.

–        “Machiavellian Poetics: The political teachings of Prospero”, Poetica, 47 (2015), 141-155.

–        “Machiavelli im Sturm: Theater und Macht in Shakespeares Tempest” in: Judith Frömmer, Angela Osterhammer (Hgs.), Texturen der Macht, Berlin (Kadmos), 2015, 244-257.

–        mit Daniella Jancsó, “Introduction: Enter Crime” in: Stephan Laqué, Bettina Bocker, Daniella Jancso, Enno Ruge, Gabriela Schmidt (Hgs.), Acts of Crime: Lawlessness on the Early Modern Stage. Würzburg (Königshausen & Neumann), 2015, 11-21.

–          “Unsettling Australia: Nugi Garimara's Follow the Rabbit-Proof Fence” in: Susanne Mühleisen (Hgs.), Contested Communities: Communication, Narration, Imagination, ASNEL Papers. Amsterdam and New York (Rodopi), 2017