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Amanda Piña, Valeska Gert Gastprofessorin (Sommersemester 2024)

Amanda Piña © Bea Borgers

Amanda Piña © Bea Borgers

Amanda Piña splits her time between Vienna and Mexico City. As an artist she draws from her mixed ancestry (MestizaCheje), which includes Mapuche, Spanish, and Syrian-Palestinian roots. Piña is a plurifaceted artist working through choreographic and dance research, creating and curating educational frameworks, and writing and editing publications. Her artistic work focuses on the political and social power of movement to temporarily dismantle ideological separations between contemporary and traditional, human and animal, nature and culture. She works within performing and visual arts contexts.

Piña’s work with master’s students in the dance studies program at Freie Universität Berlin delves into the reappearance of oceanic movements, probing the ocean as a repository of ancestral knowledge. First, she examine Afro-diasporic expressions of embodied ancestral knowledge, encoded in dance and sound, which thrived in Abya Yala* (the Americas) and transcended ethnic boundaries to also be embraced by non-African descendants in regions like Mexico, Cuba, Haiti, and Brazil.

Second, she explores oceanic movements on a broader scale, encompassing the motions of ancient animal species – such as sponges, cnidarians, mollusks, and echinoderms – as well as the historical and contemporary movements of ocean currents, diasporas, and migrations. Her work at Freie Universität Berlin this 2024 summer semester addresses the ocean as a nexus of origins, transit, and demise, yet also as a vibrant ecosystem crucial for the sustenance of life on Earth.

Together with MA students in Critical Dance Studies, she continues her multi-year project called “Endangered Human Movements,” which embodies the political and social power of movement, grounded in indigenous forms of knowledge and world making/maintaining practices. The long-term project Endangered Human Movements, which Piña initiated in 2014, focuses on human (and non-human), movement practices that have been cultivated for centuries all over the world. It incorporates critical perspectives from the fields of anthropology, decolonial theory, and contemporary Amerindian and Afro-diasporic knowledge traditions. The latter encompasses not only contemporary shamanic practices but also orally transmitted knowledge, social knowledge about the body, about dance, movement, and touch, about healing, about plants, about perception, about the interconnectedness of life forms, and about ritual diplomatic knowledge applied to the relationships with other beings.

Valeksa-Gert-Gasprofessur

Eine Kooperation zwischen der Freien Universität, dem Deutschen Akademischen Austauschdienst (DAAD) und der Akademie der Künste Berlin.

Seit dem Wintersemester 2006/2007 besteht am Institut für Theaterwissenschaft die Valeska-Gert-Gastprofessur. Getragen wird diese Einrichtung mit semesterweise wechselnder Besetzung von der Freien Universität Berlin, dem Deutschen Akademischen Austauschdienst (DAAD) und der Akademie der Künste Berlin.

Namenspatronin der Gastprofessur ist eine der innovativsten Tänzerinnen der historischen Avantgarde, Valeska Gert (1892-1978), deren Schaffen thematisch stark durch die Stadt Berlin geprägt war. Sie steht damit stellvertretend für Tänzer und Choreographen, die es zu entdecken gilt und deren Geschichte noch zu schreiben ist.

Zur Funktion der Gastprofessur:
Theoretische Ansätze auch praktisch anzuwenden und umgekehrt praktische Ansätze in den wissenschaftlichen Diskurs aufzunehmen, ist ein wichtiger Teil des Masterstudiengangs Tanzwissenschaft. Dabei geht es weniger darum, vom Wissenschaftler in die Rolle des Künstlers zu schlüpfen - vielmehr sollen die Studierenden hier die Möglichkeit erhalten, anhand konkreter Projekte Forschungsprozesse zu durchlaufen, in denen sich Theorie und Praxis vermischen. Praxis ist hier durchaus auch tänzerisch-performative Ausführung - jedoch immer mit einem analytischen Blick, der Strukturen und Verfahrensweisen zu erkennen und nachzuvollziehen sucht. Dieses Arbeiten führt, das zeigten auch die Seminare bisheriger Gastprofessor/inn/en zu angeregten Diskussionen über Unterschiede, aber auch Überschneidungen von künstlerischer und wissenschaftlicher Forschung. Es entstehen so Austausch und Dialog zwischen Künstlern und angehenden Wissenschaftlern, ein gegenseitiger Einblick in die jeweiligen Arbeitsweisen, der ganz sicher für die Studierenden, aber durchaus auch für die Künstler sehr wertvoll sein kann.

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